HomeNieuwsAuto rijden – elektrisch of waterstof. Kiest u maar!

Auto rijden – elektrisch of waterstof. Kiest u maar!

Vooral de auto op waterstof trok veel bekijks tijdens de informatieavond van Duurzaam Drimmelen.

Op 21 november vond opnieuw een duurzaamheidscafé plaats in het clubhuis van de Madese Natuurvrienden. Buiten op de parkeerplaats stonden deze keer drie auto’s van het merk Toyota opgesteld. Die konden na afloop van de lezing onder de titel Brandstof van de Toekomst, van buiten en van binnen worden bekeken.

Duurzaam Drimmelen wil mensen enthousiast maken voor duurzaamheid en stimuleren dat zij zelf én samen met anderen aan de slag gaan om het kleine stukje aarde dat de gemeente Drimmelen is meer toekomstbestendig te maken. Duurzaamheid is natuurlijk energie besparen, woningen isoleren en zelf energie opwekken met zon en wind, maar het is veel meer. Deze keer ging het dus over auto rijden.

 

Hoe de mobiliteit er in de toekomst uit gaat zien weet niemand, al bestaan daar veel ideeën over. Wat inmiddels wel zeker is, is dat fossiele brandstoffen in Nederland hun langste tijd hebben gehad. Het klimaatakkoord van Parijs schept verplichtingen die we niet naast ons neer mogen leggen. De regering wil daarom dat auto’s vanaf 2030 niet meer op benzine of diesel rijden. De alternatieven zijn elektriciteit of waterstof.

De autoindustrie is druk bezig met de ontwikkeling van elektrische en waterstofauto’s. Het bedrijf Louwmans & Parqui was bereid om aan de bewoners van Drimmelen te laten zien welke alternatieven Toyota al op de markt heeft, en daar de nodige uitleg bij te geven.

Toyota liet drie soorten auto’s zien: een hybride, een elektrische en een waterstofauto. De hybride auto is eigenlijk een combinatie van benzine en elektrisch. De benzinemotor drijft de auto aan; het teveel aan energie wordt, bv. bij het remmen, opgeslagen in de accu die op zijn beurt weer energie levert bij het rijden. De hybride auto heeft dus geen stekker, maar laadt zijn eigen accu op. Elektrische auto's hebben geen dubbel systeem, maar halen de energie volledig uit hun accu. Met de in de accu opgeslagen elektriciteit kunnen (nog) geen lange afstanden worden gereden worden. Dat wordt als bezwaar gezien, vooral omdat het opladen van de accu (nog) veel tijd kost.

De opslag van elektrische energie is een probleem; accu’s zijn groot en zwaar. Maar er wordt hard gewerkt aan verbetering, waardoor elektrische auto’s een steeds grotere afstand kunnen afleggen voordat ze weer aan de laadpaal moeten.

De nieuwste ontwikkeling is de auto met waterstofmotor. Die manier van energie opwekken was al wel bekend, maar er vervolgens een auto op laten rijden is een ander verhaal. Vol trots op het nieuwste model, de Toyota Mirai, gaf directeur Rogier Lindeman uitleg over de werking van de waterstofmotor.

In de waterstofmotor wordt waterstof gemengd met zuurstof uit de buitenlucht. Daaruit ontstaat water. Bij dat proces komt energie vrij, die de elektromotor laat draaien, waarop de auto loopt. De uitstoot van de auto bestaat uitsluitend uit water; de auto is dus helemaal “schoon”. Duurt het opladen van een accu meestal (nog) lang, waterstof tanken duurt maar een paar minuten. En met een volle tank kun je volgens Toyota tot wel 550 kilometer rijden.

Er zijn nu nog niet veel plaatsen waar je waterstof kunt tanken, maar dat worden er in de toekomst zeker meer. Ondertussen zijn er al heel veel plaatsen waar je je elektrische auto kunt opladen. Er was helaas geen tijd om daar tijdens de informatieavond op in te gaan.

Eigenlijk is het vreemd dat deze avond vooral mannelijke bezoekers trok. Met vooral veel technische vragen. Zo veel vragen, dat de voorzitter van Duurzaam Drimmelen, Jan Pieter Wieldraaijer, er een punt achter moest zetten. De auto’s moesten immers ook nog worden bekeken – van buiten en van binnen en natuurlijk onder de motorkap.

Het was een geslaagde avond, natuurlijk met dank aan Louwmans & Parqui.